Salgsvilkår Bedrift
Firmainformasjon
Gilhusveien 21,
3414 Lierstranda,
Norge
Tlf: +47 32 22 76 00
Mail: info@haki.no
1. Avtaleparter
1.1. Avtaleparter er HAKI AS («HAKI») og virksomhet eller person som fremgår av kontrakten/ordrebekreftelse («Kjøper»).
2. Gjeldende vilkår og omfang
2.1. Avtaleforholdet («Avtaleforholdet») reguleres av følgende dokumenter: kontrakten/ordrebekreftelse («Kontrakten») og følgende alminnelige salgsvilkår («Salgsvilkårene»).
2.2. Avtaleforholdet regulerer HAKIs leveranse av kjøpsgjenstanden, inkludert tilleggsleveranser («Kjøpsgjenstanden»).
2.3. Salgsvilkårene, som gjelder til enhver tid, er tilgjengelig på HAKIs hjemmeside [www.haki.no/last-ned/] og får anvendelse mellom partene med mindre annet uttrykkelig er avtalt.
2.4. Ved inngåelse av Kontrakten anses kjøper å ha akseptert Salgsvilkårene.
2.5. HAKI kan endre Salgsvilkårene med 2 – to – måneders skriftlig varsel.
3. Levering
3.1. Varene leveres FCA HAKIs lager med adresse Gilhusveien 21, 3414 Lierstranda.
3.2. Kjøperen må selv sette seg inn i hvilke spesifikasjoner som gjelder for Kjøpsgjenstanden og er selv ansvarlig for at Kjøpsgjenstanden passer til formålet.
4. Pris og betaling
4.1. Alle oppgitte priser, som er oppgitt enten muntlig eller skriftlig, og uansett dokument, skal forstås eksklusive merverdiavgift.
4.2. Endringer i råvarekostnader og/eller valutakurser ut over +/- 5% under tilbudets gyldighetsperiode vil kunne medføre justering av prisene.
4.3. Endringer av offentlige avgifter / tollsatser vil i sin helhet bli videreført.
4.4. Med mindre annet er uttrykkelig avtalt, forfaller betaling senest enten når HAKI utleverer Kjøpsgjenstanden til Kjøperen eller når HAKI gjør Kjøpsgjenstanden klar for forsendelse til Kjøperen.
4.5. Faktura oversendes elektronisk per e-post. Ved papirfaktura tilkommer til enhver tid gjeldende ekspedisjonsgebyr.
4.6. Ved eventuelt kredittsalg avtales betalingsfrist i hvert enkelt tilfelle.
4.7. Ved betaling etter forfall svares forsinkelsesrente etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m av 17. desember 1976 nr. 100.
4.8. HAKI er berettiget til å kreve gebyr ved forsinket betaling. Ved ytterligere purringer påløper i tillegg gebyrer i henhold til forskrifter til inkassoloven av 13. mai 1988 nr. 26.
4.9. Dersom betaling ikke er mottatt innen forfall, og heller ikke senest 14 dager etter at HAKI har gitt skriftlig påkrav, er HAKI berettiget til straks
• å si opp Avtaleforholdet med umiddelbar virkning, jf. punkt 10.
• å kreve betaling for alle utestående ytelser
• å kreve erstatning for sitt tap i anledning betalingsmisligholdet
4.10. Kjøper kan ikke motregne med krav Kjøperen mener å ha mot HAKI med mindre kravet er skriftlig erkjent eller rettskraftig avgjort ved dom eller forlik.
5. Salgspant
5.1. Selger har salgspant i Kjøpsgjenstanden, inkludert senere tilleggsleveranser, etter § 3-14 i Lov om pant av 8. februar 1980 nr.
2. Salgspantet sikrer HAKIs krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger.
5.2. Kjøper har ikke anledning til å videreselge Kjøpsgjenstanden, inkludert tilleggsleveranser, før kjøpesummen er fullt innbetalt.
6. Forsinkelse
6.1. Kjøperen skal skriftlig varsle HAKI om krav grunnet forsinkelse senest innen to uker etter mottak av Kjøpsgjenstanden. Reklamasjonen skal inneholde angivelse av hvilke krav som Kjøper gjør gjeldende Dersom kjøperen ikke varsler innen angitte frist, og med slikt innhold som angitt, mister Kjøperen retten til å fremsette krav på grunn forsinkelse.
7. Mangler
7.1. Kjøperen må straks etter levering av Kjøpsgjenstanden foreta en grundig undersøkelse av hvordan Kjøpgjenstanden brukes, samt undersøke om Kjøpsgjenstanden har skader eller mangler.
7.2. Kjøperen skal uten opphold skriftlig varsle HAKI om mangler som foreligger ved levering og senest innen to uker etter mottak av Kjøpsgjenstanden, jf. undersøkelsesplikten i punkt 7.1.
7.3. HAKI skal uten ugrunnet opphold varsles skriftlig om mangler som oppdages på et senere tidspunkt, og senest innen en uke etter at Kjøperen oppdaget eller burde oppdaget mangelen.
7.4. Fristen for Kjøpers adgang til gjøre krav gjeldende overfor HAKI for mangler er under en hver omstendighet ett -1- år fra levering.
7.5. Reklamasjonen skal inneholde angivelse av hvilke krav som Kjøper gjør gjeldende. Dersom Kjøperen ikke varsler innen angitte frister, og med slikt innhold som angitt, mister Kjøperen retten til å fremsette krav knyttet til mangelen.
7.6. Dersom det foreligger en mangel ved Kjøpsgjenstanden, har HAKI alltid rett til å utbedre Kjøpsgjenstanden alternativt tilby Kjøperen ny eller tilsvarende kjøpsgjenstand. HAKI har rett til å foreta utbedringsforsøk før Kjøperen eventuelt tilbys ny eller tilsvarende kjøpsgjenstand.
8. Ansvar og begrensinger
8.1. HAKI er ikke ansvarlig for forsinkelse eller mangler som skyldes hindring utenfor HAKIs kontroll, jf. punkt 9.
8.2. HAKI er ikke erstatningsansvarlig for kjøperens indirekte tap som følge av forsinkelse eller mangel. Tap forbundet med Kjøperens kontrakt med tredjemann, herunder tapt fortjeneste, regnes alltid som indirekte tap.
8.3. HAKI er ikke ansvarlig for å erstatte Kjøperens tap som oppstår ved transport, montering, demontering eller annen bruk, eller oppbevaring av Kjøpsgjenstanden, uavhengig av om Kjøpsgjenstanden må anses for å være mangelfull eller ikke. Kjøperen skal holde HAKI skadesløs ved erstatningskrav rettet mot HAKI fra kjøperens ansatte eller tredjemann og som er knyttet til transport, montering, demontering eller annen bruk eller oppbevaring av kjøpsgjenstanden.
8.4. Det er en forutsetning for å kunne gjøre gjeldende mangelsbeføyelser mot HAKI at de sikkerhetsforskrifter og forholdsregler som er gitt ombruk og montering av Kjøpsgjenstanden er fulgt. Det er kjøperens ansvar å gjøre seg kjent med slike sikkerhetsforskrifter og forholdsregler og gjennomført godkjent opplæring i stillasbygging og bruk av det aktuelle stillas.
8.5. HAKIs samlede ansvar for tings- eller eiendomsskade er under enhver omstendighet begrenset til kr 500 000 per skadetilfelle.
8.6. Ovennevnte bestemmelser innskrenker ikke det ansvar som påhviler HAKI etter Lov om produktansvar av 23.desember 1988 nr. 104.
9. Force majeure m.v.
9.1. Dersom HAKI er forhindret fra eller blir forsinket ved utføring av sine forpliktelser under Salgsvilkårene som følge av Force Majeure, har HAKI adgang til å innstille oppfyllelse av sine forpliktelser etter Salgsvilkårene så lenge Force Majeure situasjonen vedvarer og så lenge dette medfører at HAKI blir hindret eller blir forsinket i utføring av sine forpliktelser.
9.2. Force Majeure betyr i denne sammenheng omstendigheter utover HAKIs rimelige kontroll, inkludert men ikke begrenset til, streik, lockout, arbeidskonflikt, kontraktsbrudd, tvister eller manglende leveranser fra HAKIs underleverandører, naturkatastrofe, krig, opprør, borgerlig uroligheter, hærverk, overholdelse av lov eller offentlig orden, regler eller påbud, samt myndighetens handlinger, ulykke og svikt, vanskeligheter eller økte kostnader i forsyninger av arbeidere, varer og transport.
9.3. Dersom HAKI ikke er i stand til å oppfylle sine forpliktelser begrunnet i en eller flere av de ovennevnte forhold, har HAKI rett til å heve Avtaleforholdet, uten at dette anses som mislighold.
9.4. Dersom HAKI utøver sin rett til å heve avtalen som følge av Force Majeure, skal HAKI uten unødig opphold etter å ha blitt klar over konsekvensene av Force Majeure situasjonen varsle Kjøper om heving. HAKIs rett til å heve avtalen gjelder selv om forlenget leveringsperiode har blitt avtalt med Kjøper.
10. Mislighold
10.1. Ved vesentlig mislighold har begge parter rett til si opp Avtaleforholdet med umiddelbar virkning.
11. Forbrukerforhold
11.1. I forbrukerforhold vil forbrukerkjøpslovens ufravikelige bestemmelser supplere og eventuelt tre i stedet for Salgsvilkårene.
12. Verneting
12.1. Ved uenighet mellom partene om forhold vedrørende avtalen, forsøkes dette løst ved forhandlinger og i minnelighet. Dersom partene ikke kommer til løsning ved minnelighet, skal tvister løses ved Drammen tingrett som rett verneting.