Salgsvilkår Privat
Firmainformasjon
Gilhusveien 21,
3414 Lierstranda,
Norge
Tlf: +47 32 22 76 00
Mail: info@haki.no
1. Generelt
HAKI AS - ALMINNELIGE SALGSVILKÅR VED FORBRUKERKJØP
1. Avtaleparter
1.1. Avtaleparter er HAKI AS – org.nr. 982 736 765 – («HAKI») og den person som fremgår av kontrakten/ordrebekreftelse («Kjøper»). I disse standardvilkår er en person som opptrer som Kjøpers representant likestilt med Kjøper.
2. Gjeldende vilkår og omfang
2.1. Avtalen reguleres av kontrakten/ordrebekreftelse («Kontrakten») og følgende alminnelige salgsvilkår («Salgsvilkårene») – Samlet betegnet «Avtaleforholdet».
2.2. Avtaleforholdet regulerer HAKIs leveranse av kjøpsgjenstanden, inkludert tilleggsleveranser («Kjøpsgjenstanden»).
2.3. Salgsvilkårene er tilgjengelige på HAKIs hjemmeside [www.haki.no/dokumentasjon/ og får anvendelse mellom partene med mindre annet uttrykkelig er avtalt.
2.4. Ved inngåelse av Kontrakten anses kjøper å ha akseptert Salgsvilkårene.
3. Levering
3.1. Dersom Kjøpsgjenstanden skal hentes av Kjøper («Hentekjøp»), vil varene leveres HAKIs lager med adresse Gilhusveien 21, 3414 Lierstranda. Ved Hentekjøp anses levering som skjedd når Kjøper har overtatt Kjøpsgjenstanden.
3.2. Dersom Kjøpsgjenstanden skal sendes til Kjøper («Sendekjøp») anses levering som skjedd når Kjøper har fått Kjøpsgjenstanden i sin fysiske besittelse.
4. Pris og betaling
4.1. Alle oppgitte priser skal forstås inkludert merverdiavgift.
4.2. Med mindre annet er uttrykkelig avtalt, forfaller betaling senest enten når HAKI overleverer Kjøpsgjenstanden til Kjøper eller når HAKI gjør Kjøpsgjenstanden klar for forsendelse til Kjøper.
4.3. Dersom det er avtalt at betaling først skal finne sted etter overlevering («Kredittsalg») oversendes faktura elektronisk per e-post. Ved papirfaktura tilkommer til enhver tid gjeldende ekspedisjonsgebyr.
4.4. Ved Kredittsalg avtales betalingsfrist i hvert enkelt tilfelle.
4.5. Ved betaling etter forfall svares forsinkelsesrente etter Lov om renter ved forsinket betaling m.m. av 17. desember 1976 nr. 100.
4.6. HAKI er berettiget til å kreve gebyr ved forsinket betaling. Ved ytterligere purringer påløper i tillegg gebyrer i henhold til forskrifter til inkassoloven av 13. mai 1988 nr. 26.
4.7. Dersom betaling ikke er mottatt innen forfall, og heller ikke senest 14 dager etter at HAKI har gitt skriftlig påkrav, er HAKI berettiget til
• å heve Avtaleforholdet med umiddelbar virkning, jf. punkt 10.
• å kreve erstatning for sitt tap i anledning betalingsmisligholdet.
5. Salgspant
5.1. HAKI har salgspant i Kjøpsgjenstanden, inkludert senere tilleggsleveranser, etter § 3-14 i Lov om pant av 8. februar 1980 nr. 2. Salgspantet sikrer HAKIs krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger.
5.2. Kjøper har ikke anledning til å videreselge Kjøpsgjenstanden, inkludert tilleggsleveranser, før kjøpesummen er fullt innbetalt.
6. Mangler og reklamasjon
6.1. Kjøper må selv sette seg inn i hvilke spesifikasjoner som gjelder for Kjøpsgjenstanden og er selv ansvarlig for at Kjøpsgjenstanden passer til sitt formål.
6.2. Kjøperen skal innen rimelig tid etter mottak av Kjøpsgjenstanden, skriftlig varsle HAKI om mangler som forelå ved levering.
6.3. For mangler som oppdages på et senere tidspunkt, skal Kjøper skriftlig varsle HAKI innen rimelig tid etter at Kjøperen oppdaget eller burde oppdaget mangelen.
6.4. Reklamasjon må senest skje fem år etter at Kjøper overtok Kjøpsgjenstanden.
6.5. Reklamasjonen skal inneholde en angivelse av hvilke krav Kjøper gjør gjeldende. Dersom Kjøper ikke varsler innen angitte frister, og med slikt innhold som angitt, mister Kjøper retten til å fremsette krav knyttet til mangelen.
6.6. Dersom det foreligger en mangel ved Kjøpsgjenstanden, kan Kjøper velge mellom retting av Kjøpsgjenstanden eller omlevering av tilsvarende Kjøpsgjenstand, så fremt det ikke volder HAKI urimelige kostnader. Om Kjøper verken krever retting eller omlevering, har HAKI rett til å foreta utbedringsforsøk eller tilby ny eller tilsvarende Kjøpsgjenstand.
7. Ansvar og begrensinger
7.1. HAKI er ikke ansvarlig for forsinkelse som skyldes hindring utenfor HAKIs kontroll, jf. punkt 9.
7.2. HAKI er ikke erstatningsansvarlig for tap en ikke med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Tap som følge av personskade eller tap i Kjøpers næringsvirksomhet kan ikke kreves erstattet.
7.3. HAKI er ikke ansvarlig for å erstatte tap som skyldes feil som oppstår etter at Kjøpsgjenstanden er levert, jf. pkt. 3.
7.4. Det forutsettes at Kjøper gjør seg kjent med de vedlagte sikkerhetsforskrifter og forholdsregler som er gitt om bruk og montering av Kjøpsgjenstanden, og at det er gjennomført godkjent opplæring i stillasbygging og bruk av det aktuelle stillas. Sikkerhetsforskriftene kan også finnes på hjemmesiden: dokumentasjon Tap som skyldes feil bruk av Kjøpsgjenstanden er Kjøpers eget ansvar.
7.5. Ovennevnte bestemmelser innskrenker ikke det ansvar som påhviler HAKI etter Lov om produktansvar av 23.desember 1988 nr. 104.
8. Erstatningsplikt ved forsinkelse
8.1. Dersom HAKI er forhindret fra eller blir forsinket ved utføring av sine forpliktelser under Salgsvilkårene som følge av en hindring som ikke kan overvinnes, eller om oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for HAKI at det står i vesentlig misforhold til Kjøperens interesse i at HAKI oppfyller, kan ikke Kjøper fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder så lenge situasjonen vedvarer.
8.2. Kjøper kan ikke kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra HAKIs side, dersom forsinkelsen skyldes en hindring utenfor HAKIs kontroll, og som HAKI ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletidspunktet eller å unngå eller overvinne følgene av.
8.3. Omstendigheter utenfor HAKIs kontroll som utgjør en slik hindring inkluderer blant annet, streik, lockout, arbeidskonflikt, naturkatastrofe, krig, opprør, borgerlig uroligheter, hærverk, overholdelse av lov eller offentlig orden, regler eller påbud, myndighetens handlinger, ulykke og svikt.
9. Mislighold
9.1. Ved vesentlig mislighold har begge parter rett til si opp Avtaleforholdet med umiddelbar virkning.
10. Tvister
10.1. Ved uenighet mellom partene om forhold vedrørende avtalen, forsøkes dette løst i minnelighet.
11. Angrerett ved fjernsalg
11.1. Ved kjøp i nettbutikk eller utenom HAKIs faste forretningslokaler har Kjøper rett til å gå fra avtalen ved å gi melding til HAKI innen 14 dager etter mottak av Kjøpsgjenstanden. Angreretten benyttes ved å fylle ut angrerettskjemaet som finnes på HAKIs hjemmeside. Skjemaet kan også finnes her.
11.2. Ved bruk av angreretten faller partenes plikter til å oppfylle avtalen bort. Dersom Kjøpsgjenstanden er levert til Kjøper, skal Kjøper sende Kjøpsgjenstanden tilbake til HAKI senest innen 14 dager. HAKI skal innen samme frist tilbakeføre kjøpesummen til Kjøper. Ved bruk av angreretten må Kjøper selv dekke kostnaden for retur av Kjøpsgjenstanden.
11.3. Dersom Kjøpsgjenstanden har fått sin verdi forringet som følge av Kjøpers håndtering, må Kjøper erstatte verdireduksjonen.
11.4 Hvis du ikke selv kan returnere den kjøpte varen til Haki, bestiller vi en henting gjennom våre transportører. Vær oppmerksom på at du som kunde er ansvarlig for transportkostnader som oppstår ved eventuell henting, som da belastes som et fradrag med faktiske kostnader ved kreditering av bestillingen