Restaurering av Kruttporten i Praha
Kruttporten, et historisk gotisk tårn i Praha, gjennomgår en utvendig renovering som startet sommeren 2024, med grundig rengjøring, reparasjon, restaurering og utskifting av skadede deler. HAKI Slovakia, sammen med HAKI Safety-eide EKRO CZ, leverte et bredt spekter av sikkerhetsløsninger til Prague City Tourism, blant annet Universal-stillaser, sikkerhetsnett og mobile gjerder. HAKIs tjenester, som tekniske tegninger og opplæring på stedet, ble også benyttet.
Kruttporten, eller Prašná brána på tsjekkisk, er et praktfullt gotisk tårn i Praha, og er en av de opprinnelige 13 byportene som skilte gamlebyen fra den nye byen. Byggingen ble påbegynt i 1475, og på 1600-tallet ble det brukt til å lagre krutt, derav navnet «Kruttporten».
Det historiske tårnet, som forvaltes av Prague City Tourism, gjennomgår for tiden en renovering av eksteriøret og steinrekkverkene på tårnets galleri. Renoveringsarbeidet startet sommeren 2024, da tårnet ble dekket med stillaser, og markerte den første fasen av det omfattende prosjektet. Den utvendige konstruksjonen skal gjennomgå en grundig rengjøring, grunnbehandling og inspeksjon av alle deler. Dette innebærer reparasjon, restaurering og utskifting av skadede deler, inkludert steinrekkverkene.
HAKI Slovakia, sammen med HAKI Safety-eide EKRO CZ, begynte å samarbeide med Prague City Tourism i mars 2024, og leverte et bredt spekter av sikkerhetsløsninger for arbeidsplassen, blant annet Universal-stillaser, Catchfan Mini-sikkerhetsnett og mobile gjerder. HAKIs tjenester, som tekniske tegninger og opplæring på stedet, ble også benyttet.
Teknisk support
Stillasbyggingen i forbindelse med restaureringsarbeidene på en så ikonisk bygning bød på en del utfordringer. Den utsmykkede fasaden inneholder mange dekorative bøhmiske statuer og emblemer, noe som gjorde stillasbyggingen rundt den spesielt komplisert. Derfor utarbeidet HAKIs ingeniørteam 3D-tegninger og beregninger av stillasene for å ivareta sikkerheten til alle parter som var involvert i restaureringen.
Takket være tegningene kunne risikoer identifiseres på et tidlig stadium, slik at man unngikk mulige problemer underveis og samtidig kunne tilpasse systemene til de spesifikke kravene i prosjektet. Dette gjorde det mulig å fortsette å bruke bygningen, samtidig som restaureringsteamet hadde full tilgang til tårnets utside for å utføre arbeidet på en trygg måte. HAKI var involvert helt fra planleggingsfasen av prosjektet, i tråd med vår forpliktelse til å sørge for sikkerhet og samtidig spare uventede kostnader.
Fra et teknisk synspunkt begynte utfordringene da vi møtte værforholdene på stedet og de spesifikke reglene som gjelder i Praha. Deretter begynte arbeidet med å justere faglengdene slik at spirene ikke skulle kollidere med de utstikkende ornamentene (lyseblå i figuren til høyre nedenfor) og vinduene. Andre krav fra byggherren var at trafikken skulle passere gjennom porten under bygningsinspeksjonen. Vi fikk heller ikke lov til å sette opp stillas på broen som forbinder Krutporten med en annen bygning i nærheten», sier Patrik Lennartsson, prosjektingeniør hos HAKI.
Løsningen her ble å forsyne stillaset med bjelkebroer. Spennvidden på bjelkene var ca. 6 og 12 m. For å optimalisere bjelkene og stillaset ble det laget en 3D-beregningsmodell som sørget for at konstruksjonene ble integrert med hverandre.
Opplæring på stedet
Noen uker før stillaset skulle settes opp, gjennomgikk stillasbyggerne opplæring på HAKI Safety-eide EKROs anlegg utenfor Praha. Under den innledende opplæringen fokuserte HAKI-instruktør Lester Brown på å forhåndsbygge en del av strukturen. I neste fase da teamet skulle montere stillaset rundt tårnet, ble det en utfordring å navigere gjennom et travelt område fylt med fotgjengere og turister som stoppet for å ta bilder. Monteringen gikk imidlertid bra, og prosessen ble gjort enklere takket være erfarne stillasbyggere.
Jeg vil gjerne takke hele HAKI- og EKRO-teamet for et godt samarbeid, det var en fornøyelse å jobbe sammen, sier Lester Brown, instruktør ved HAKI.
Universal-stillas
HAKI leverte et bredt spekter av sikkerhetsløsninger til dette prosjektet, blant annet HAKI Universal systemstillas, som omgir alle fire sidene av tårnet. På grunn av den begrensede plassen og den høye spirlasten ble det brukt HAKI Tripod, som strekker seg 18 meter rundt inngangene. Tripods som base i stillaset sikrer stabil og sikker adkomst uten å hindre trafikken i å passere under tårnet. Stillaset har en bredde på 1,25 meter, noe som gir god arbeidsplass, og har en hybridløsning som kombinerer stål- og komposittplank med luker for funksjonalitet og enkel tilgang. Det ble brukt lette fotlister i aluminium for rask og enkel montering, noe som også gjorde det enklere å gjøre justeringer underveis i prosjektet.
Beskyttelse av byens kulturarv
Da stillaset skulle settes opp, var det mange faktorer å ta hensyn til, og den viktigste var å bevare den urbane kulturarven i Praha. For å oppnå dette ble all forankring utelukkende gjort mellom mursteinene i tårnet, i stedet for i selve mursteinene. I tillegg ble det brukt en rekke konsoller rundt statuene på tårnet for å sikre at disse historiske elementene ble beskyttet. Til slutt ble stillasdesignet også tilpasset tårnets vinklede konstruksjon for å sikre stabilitet og sikkerhet, samtidig som det ble tatt hensyn til tårnets unike arkitektur.
Denne forsiktige tilnærmingen understreker engasjementet for å bevare Prahas arkitektoniske arv med minimale forstyrrelser for selve strukturen og for de pågående turistaktivitetene i tårnet.
Catchfan - sikkerhetsnett som fanger opp
På grunn av trafikkflyten under tårnet ble deler av HAKI Catchfan Mini-sikkerhetsnett montert over passasjene ved hjelp av stillasfester for å fange opp gjenstander som eventuelt kunne falle ned fra stillaset. Sikkerhetsnettene i tårnet har en total dekning på 40 meter og beskytter passerende kjøretøy, besøkende og arbeidere på en sikker og effektiv måte.
Gjerder for avgrensning
Mobile avgrensningsgjerder ble installert på bakkenivå for å skape et trygt område rundt tårnet med en utvidet sikkerhetssone for fotgjengere, økt sikkerhet for arbeiderne og avsperring for lagring av utstyr. Gjerdene består av standardgjerder på 3,5 x 2 m for effektiv avgrensning av området og materiellet, samt mindre gjerder på 2,5 x 1,15 m for å lede fotgjengere trygt rundt i området. Takket være den modulære utformingen kan gjerdene raskt settes opp og fjernes. De er laget av slitesterkt materiale for å tåle tøffe forhold og hyppige flyttinger, noe som gir både funksjonalitet og sikkerhet gjennom hele prosjektet.